Duplicerat Innehåll & SEO

Duplicerat innehåll handlar om innehåll som finns på flera sidor under en och samma domän. Det vill såga om du har flera sidor som visar exakt samma, eller väldigt snarlik, typ av information.

 

Det här kan inkludera att helt enkelt kopiera en hel sektion av text och innehåll för att sedan kopiera det på en ny sida eller smått skriva om det tidigare innehållet utan att addera värde eller skriva om.

 

Vad säger Google?

 

Duplicate content generally refers to substantive blocks of content within or across domains that either completely match other content or are appreciably similar. Mostly, this is not deceptive in origin…” Google

 

duplicerat-innehåll-exempel-2-min
Det finns gietvis massor av legitima anledningar att inom en och samma hemsida ha kopierat innehåll. Det kan röras sig om kundomdömen, företagspresentationer länkade nyheter med mera.

 

Google förespråkar användningen av en rel=canonical tagg för att peka på de ursprungsinnehållet.

 

Det viktiga som du behöver ta med dig är att din text ska vara unik och erbjuda nytt värde för att ranka på Google.

 

Straffar Google duplicerat innehåll?

Det finns ingen Google-bestraffning v duplicerat innehåll. Om du tar en artikel från DN och sedan lägger upp den på din hemsida så blir du inte bestraffad från Google sida. Detta är något som många har trott är fallet och är en vanlig SEO myt.

 

Däremot så filtrerar Google bort sökresultat som är duplicerade versioner av samma innehåll om de i stora drag är lika varandra. Google väljer då att visa en canonicaliserad (källa) och URL att visa i sökresultaten.

 

Vad Google verkligen ogillar!

Det Google inte gillar som kan inverka negativt på din SEO är om din hemsida har ”tunt” innehåll, duplicerat (omskrivet) innehåll eller nästan exakt samma innehåll. Det du verkligen behöver veta är att Google har smarta algoritmer som kan avgöra huruvida din text är unik eller inte.

Var också noggrann med att skriva djupa texter som är ingående och verkligen svarar på sökarens avsikt på ett djups sätt från flera perspektiv.

 

Om du kopierar text från andra källor så var också noggrann med att källhänsiva korrekt!

 > Vill du bli ett proffs på SEO? Läs vår Ultimata SEO Guide  <