Lokal SEO Google – Ranka högst i företagets närhet

Nu har vi pratat om SEO i termer av sökmotoroptimering av hemsidan. Det finns också lokal SEO som är kopplad till din geografiska plats. Så har du ett företag i Stockholm så finns det aspekter av SEO som kan höja din lokala ranking.

 

lokal-seo-stockholm-googleOm du misslyckas med din lokala SEO så kan du vara säker på att du tappar affärer och kunder till dina konkurrenter. Detta är ett resultat av att allt fler kunder börjar sin köpresa på Google. Hela 80% börjar ett köp på Google.

 

I den här guiden går vi över de viktigaste lokala SEO-tipsen som säkerställer att du hamnar på toppen dig på toppen av sökmotorns resultatsidor (SEO).

 

Varför arbeta med lokal sökmotoroptimering?

Om du har en lokal verksamhet så kan du använda en lite annorlunda strategi än om du exempelvis jobbar med en webbshop som riktar sig över hela landet (eller hela världen).

 

För vilka verksamheter är lokal SEO viktigt?

  • Cafén och fik
  • Skönhetssalonger
  • Frisörer
  • Restauranger
  • Tandläkare
  • Diverse butiker
  • Retail
  • Klubbar & barer
  • Hantverkare
  • Biografer & underhållning
  • Massörer m.fl.

 

1. Säkerställ din titel och beskrivning

Ditt utrymme att påverka de som söker är begränsat så använd detta lilla utrymme klokt. Se till att din titel och beskrivning reflekterar ditt varumärke och dess erbjudanden väl!

 

Undvik generiska begrepp i titeln som inte berättar för personer om nyttan av din verksamhet.

 

lokal-seo-metatitelDet finns många företag som inte har koll på sina metatitlar. Det gör att pitentiella kunder endast ser ”Hem” eller ”Våra tjänster” i de blåa titlarna på Google. Inte bra!

 

Är det vad du vill att folk ska se?

 

Det är ofta det första intrycket som potentilla kunder ser så gör ett bättre första intryck. Skriv specifikt och insäljande!

 

2.Gör din företagsadress konsekvent

Detta är ett insidertips. Se till att din företagsadress följer exakt samma format på alla webbplatser den finns på. Med andra ord, om din gatuadress är Odengatan 13, och av någon anledning skriver du Odeng. 13. Då tappar du lokal ranking. Så håll det konsekvent!

 

3.Få online recensioner

Nästa fel är något vi på ONE SEO märkt av hela tiden. Företag saknar recensioner. När du väljer restaurang så kollar du på recensioner. Har en restaurang 4.7/5 så känns det bra! Har en annan restaurang 2,3/5 så skippar vi att titta mer. Vi är väldigt kritiska och följer recensioner noggrant.

 

lokal-seo-recensionerDet betyder att du behöver socialt bevis för att få fler kunder och få dem att lita på din verksamhet när den ännu är okänd.

 

Socialt bevis handlar om recensioner och utlåtanden om din verksamhet som bekräftar och ger ditt företag legitimitet.

 

Så se till att fråga människor som är nöjda kunder att lämna positiva recensioner via t.ex. Facebook och Google My Business. Tänk också på att bevara eventuellt negativa recensioner.

 

4. Få lokal täckning

Ett ytterligare knep får att få ökad lokal ser ranking är att få lokal PR. Skapa goda relationer med lokala tidningar och journalister. Prata med dem om ditt uppdrag som företagare och ditt varumärke och meddela dem när du har något att erbjuda.

 

Lokal täckning gör att du kan få externa inlänkar från auktoritära nyhetssidor.

 

5. Använd Google Business

Vi pratar nu främst om Google My Business. Det är en gratistjänst från Google där företag kan lista sina verksamheter. Det fungerar så här:

 

  • Du väljer en huvudkategori och tre underkategorier för din verksamhet
  • Du specificerar dina adress- och kontaktuppgifter samt öppettider
  • Det finns möjlighet för kunder att lämna omdömen
  • Du kan lägga upp bilder på företaget
  • Dessutom kan du lägga upp nyheter, blogginlägg och övrig information

Google-my-business-2Genom att optimera din Google My Business-konto så kan du ranka högt organiskt på Google när någon söker efter en sökfras. Genom professionell digital marknadsföring så kan du således synas på tre platser på Google:

 

  • Google Ads-annonsering
  • Google My Business
  • Organisk Google Ranking

 

Om ditt företag syns högt på samtliga tre delar av Google så finns det en stor möjlighet att du kommer kunna fånga in en stor del av trafiken och omvandla dessa till leads förutsatt att hemsidan och ditt säljteam gör ett bra jobb.

 

Denna typ av exponering är värt mycket, men här är det än en gång viktigt med synergier och att företaget syns för rätt sökfraser som genererar konverteringar och leads.

 

Google Business är särskilt viktigt för butiker, restauranger och ”fysisk business”

Det finns vissa branscher där Google business ranking och lokal SEO är mycket viktigare än andra och det gäller verksamheter där kunderna kommer för att besöka företagets butik/lokal och där få sitt erbjudande från företaget.

 

I dessa fall är det många som klickar eller använder sig utav Google Maps och således kommer i kontakt och kan välja företag som ligger nära geografiskt. Så om någon är ute och går i Vasastan och söker efter ett fik så kan den potentiella kunden söka efter ”fik vasastan” och syns sedan din verksamhet bland

 

Företag där lokal SEO är avgörande inkluderar:

  • Restauranger
  • Butiker
  • Service

 lokal-seo-google-my-business

 

Hur optimerar jag mitt Google-businesskonto?

Det finns flera saker du kan göra för att optimera din lokala SEO och dess ranking.

 

  • Se till att uppgifterna är korrekta och samma på hemsidan
  • Verifiera ditt Google Business-konto
  • Lägg upp många bilder på verksamheten (Geo-tagga bilderna)
  • Svara på recensioner
  • Lägg ofta upp information och nyheter i kontot

 

Detta är bara några av de saker du kan göra för att höja och få bra lokal SEO. Det gäller att vara aktiv med kontot och svara på recensioner och ha uppdaterad och relevant information tillgänglig. Det är många som försöker ”över”-optimera sitt Google My Business-konto, men det gör ofta mer skada än nytta så gör det seriöst. Ha heller inte flera My Business-konto.

 

Bonustips – Skapa Landningssida

Om ditt företag bedriver verksamhet i låt oss säg Umeå, så är det fördelaktigt att utveckla en landningssida som berör din kärnverksamhets (sökfras) + ort. Så om du bedriver en pizzeria i Umeå så hade en landningssida som berör ”Pizzeria Umeå” varit bra för dels sökmotoroptimering, men även lokal SEO.