ON PAGE SEO

Så SEO Optimerar du Rubriker

Visste du att 75% av alla som besöker en hemsida läser dina titlar? Blir du förvånad om jag säger att bara 5% av alla besökare läser din text?

 

Vad betyder detta? Jo du måste skriva titlar som verkligen uppmanar till handling!

 

1. Därför får din hemsida bara ha en H1 – titel!

En hemsida skall endast ha en huvudrubrik. Du kan jämföra detta med en nyhetsartikel som också bara har en titel. Eller en bok/film för den delen. För hemsidor så är denna titeln kallad för metatitel <h1>. För underrubriker så kan du använda dig utav <h2> ner till <h6>.

 

 

2. Så sökmotoroptimerar du dina Rubriker

Din h1-titel bör innehålla sökfrasen/sökfraserna du vill synas för till exempel. Det är en relativt stark rankingfaktor. Se dock till att din H1 inte blir för lång eller är helt överfylld med sökfraser.

 

3. Designa inte din hemsida med H1, H2 OSV

Det du ska vara noga med är att inte använda dig utav H1, H2 osv för att designa din sida. För detta bör du använda HTML. Du tappar värdefull SEO-optimering genom att felaktigt använda dig utav rubriker för att styla din sida.

 

4. Skriv rubriker som säljer!

Alla är trötta på dåliga rubriker. Tänk på att 75% av besökarna ser den så lägg ned mycket tid och se till att utveckla rubriker som verkligen fyller funktioner och skapar action.

 

5. Skriv intressanta & engagerande rubriker

Syftet för en rubrik är att få läsaren att vilja veta mer. Den ska väcka nyfikenhet. Här följer några riktigt bra tips på hur du kan göra det. Människor agerar huvudsakligen på känslor framför logik så se till att engagera dem känslomässigt.

 

  • Guide till lösning – 10 Snabba tips för hur du blir av med mögel idag!
  • Vänd dig till känslor – Så enkelt kan en tjuv få dina kortuppgifter och så skyddar du dig!
  • Tryck på behov – Så pumpar du dina cykeldäck utan pump (låter fantastiskt – jag vet)

6. Exempel på grymma titlar som gör att du säljer mer!

Läste du denna titel? Då ser du att det funkar 🙂

 

  • Så får du fler kunder med SEO idag!
  • Köp Svanenmärkt El-cykel till rabatterat pris!
  • 8 hemligheter för hur du…
  • 12 Saker du inte visste om…
  • Insidertips som gör dig till en…

7. För att SEO optimera din rubrik så bra som möjligt så bör du välja dessa riktlinjer:

  • Den ska innehålla din/a sökfraser du vill synas för. De ord du använder dig utav här skapar en generell SEO boost för din hemsida. Den behöver inte vara samma som din URL. Se till att också lägga in varianter av sökfrasen så att du rankar för fler sökfraser.
  • Se till att den säljer, är relevant och skapar ”action”. Tänk på att 75% av besökarna läser titlarna. Så se till att verkligen lägga in några USP’ar (Unique Selling Points) så att den manar besökare att läsa mer och intresseras.
  • Se till att den ”poppar”. Det måste enas att det är en H1-titel så se till att den är större eller ”tjockare” än övrig text. Make it ”pop” helt enkelt.

 > Vill du bli ett proffs på SEO? Läs vår Ultimata SEO Guide  <