EN ONE SEO GUIDE

SEO (sökmotoroptimering)?

SEO är en förkortning av det engelska uttrycket Search Engine Optimization. SEO är ett sammanfattande begrepp på alla de insatser som höjer en hemsidas ranking i sökmotorerna. 

[kkstarratings]

SEO är en akronym som står för sökmotoroptimering, vilket är en ganska esoterisk gren av digital marknadsföring.

Som namnet antyder handlar det om att få bättre positioner på sökmotorer, men eftersom alla sökmotorer är privata företag, har var och en sina egna regler, filosofier, tekniker och förfaranden för att sammanställa sidrankningen.

INNEHÅLL:

1.1 Vad är SEO (sökmotoroptimering)
1.2 Teknisk SEO On- och offpage
1.3 Därför är länkar avgörande för SEO
1.4 ”Content is king” skapa vinnande innehåll
1.5 Den viktigaste SEO-statistiken du måste kunna
1.6 Professionella SEO Verktyg (Betalda & Gratis)
1.7 Vikten av hemsidans hastighet & SSL
1.8 Varning – Kopiera inte innehåll!
1.9 Skapa en XML-sitemap
1.10 Call-to Action (CTA) för fler kunder idag!

seo

Kapitel 1.1 – Vad är SEO?

Google har som sökmotor ett syfte: Att visa relevant och trovärdiga resultat för varje given sökfråga. Google väljer sedan att ranka de resultat som bäst svarar på sökfrågan.

vad är sökmotoroptimeringSEO kan därför ses som det svar en hemsida genererar för den sökfråga, eller sökfras, som en användare använt.

 

Det här ingår i SEO:

  • De aspekter som ingår vid SEO-arbete är teknisk kompetens och optimering av hemsidan.
  • Kvaliteten på både inlänkar och externa länkar in till hemsidan.
  • Hemsidans tekniska excellens, hastighet och användarvänlighet
  • Hur hemsidan används och dess navigation (flöde och kvalitet)
  • Kvalitativt innehåll (content)

 

Det finns ingen enhetlig skala eller uppsättning parametrar för webbplatser att optimera, och det som stämmer idag kan kastas ut genom fönstret imorgon när dessa företag ändrar sina algoritmer.

 

Även om det finns en uppsättning kända bästa praxis, är en bra del av effekterna som utförs av SEO-specialister resultatet av försök och fel och erfarenhet.

 

Google, den största sökmotorn idag och den mest riktade av optimeringar sägs ha över 500 parametrar som väger in på slutresultatet och rankningen varje sida kommer att ha. Inte bara finns det så många, men ingen vet exakt vad de är, hur mycket de påverkar poängen exakt eller hur ofta de justeras eller ändras helt och hållet (vissa ändringar är kända, eftersom Google ger periodiska meddelanden, men resten gissas bara på och perioden mellan förändringar kan vara en fråga om månader eller veckor).

 

Med tanke på att marknadsföring är deras huvudsakliga inkomst (som du säkert vet, började Google som en vanlig webbläsare) och de säljer speciella positioner längst upp på listan, vi kan inte förvåna att de vill behålla sina egna röster från skadligt inflytande.

 

Av alla dessa skäl är det ganska oförsonligt att vara en SEO-specialist, men den goda nyheten är att du inte behöver vara ett tekniskt geni för att skapa grundläggande SEO i WordPress och göra det som optimerar din webbplats och ger dig en märkbar öka i din webbplats trafik.

 

Så låt oss dyka in med några första steg.

Sökmotorer som svarsmaskiner

Sökmotorer är i grunden maskiner som genererar svar. När någon gör en sökning online så scannar sökmotorn igenom miljarder utav svar på bråkdelen av en sekund för att generera ett svar som är mest lämpligt för frågan.

 

SEO kan ses som söksvar och sökmotoroptimering ett sätt att bäst möta sökfrasens fråga.

 

Dessutom väljer sökmotorer som Google att enbart ranka innehåll från källor som sökmotorn tycker förtjänar att synas högst. Det är således en kombination av relevans och auktoritet som skapar en god ranking.

 

Hur kan en sökmotor avgöra relevans?

Man kan tänka sig att relevans enbart innebär att sidan ska handla om det som sökfrågan frågor. Så att om någon söker efter ”fixa trasigt cykeldäck” så kan du ranka nummer ett enbart genom att skriva frasen ett par gånger på din hemsida. Om det ändå vore så enkelt.

 

Faktum är att Google historiskt sätt fungerade på just det sättet. Det räckte då med att ”spamma” sökordet hundratals gånger eller gömma ord färgade vita på en vit sida för att ranka i toppen.

 

Nu har dock Google utvecklats avsevärt och det är andra faktorer som spelar roll idag. Förut spelade inte användarvärde någon roll för SEO, medan det idag är en helt avgörande faktor. Ju mer populär och användbar en sida är för en viss sökfras desto högre blir rankingen.

 

Sökmotorerna använder sig utav moderna matematiska algoritmer för att sortera innehåll av låg kvalitet från sidor med hög kvalitet. Sedan rankas sidorna efter användarvärde och kvalitet.

 

SEO handlar om att välja sökfraser och sedan optimera innehåll kring dessa för att ranka högt.

 

Vanligaste misstagen med SEO

Jag tänkte att vi börjar med att gå igenom några vanliga misstag med sökmotoroptimering. Detta är misstag som vi sätt i över 10 år och som vi fortsättet att se än idag.

 

  1. Man väljer för många sökfraser för samma undersida (flik).
  2. Man struntar i interna öch externa länkar
  3. Innehållet saknar användarupplevelse
  4. Konverteringsspårning saknas
  5. Sidan är inte on-page optimerad eller off-page optimerad
  6. Sidan är långsam, saknar HTTPS och är ej mobilanpassad
  7. Bilderna saknar Alt-taggar och är för stora

Du kanske känner igen dig i några av dessa problemsituationer. Faktum är att SEO idag är såpass ”sofistikerat” att det inte räcker med att skriva en text med sökfraser 10-15ggr och on-page optimera sidan för att ranka topp-3.

 

Det handlar idag mer om vinnande content. Det kan du läsa mer om längre ned i denna text.

 

Din hemsida måste vara snabb. Kort svarstid från servern och webbhotellet är ett måste, därtill måste den vara mobilanpassad. Efter Googles senaste uppdateringar så är det änmer fokus på mobilanpassad och responsive hemsidor. Google tryckter också hårt på sina Amp-relaterade hemsidor som du kan läsa mer om här.

 

Många glömmer också bort vikten av länkar. Att det fins externa resurser som skänker hemsidan kraft i form av länkkraft. Det kan komma ifrån partners, bloggar, forum, sociala medier och andra platser.

 

Ett vanligt misstag som också byråer gör är att dem skippar Konverteringsspårning. Det handlar om att med hjälp av mätning kunna mäta resultat kopplat till sökfraserna. Så att vi kan se att denna sökfras har genererat 20 ksamtal den senaste månaden. utan mätning så får vi inga underlag för strategiska beslut och ROI-analyser.

 

Ett annat problem är att sidan saknar bilder, ikoner, vodeos och annat. Då blir det bara en lång dum text och ingen vill läsa den. När ingen vill läsa den så går vistelsetiden ner, inga organiska delningar skapas och sannolikheten att höra av sig till företaget minskar. Inte bra tycker vi på ONE Seo!

 

Så lyckas du med SEO!

Att lyckas med SEO handlar således om att kunna inkorporera många olika delar av företagets strategi och skapa synergier mellan innehåll, erbjudande och leverans därav. Det gäller att tänka brett och smart!

 

Det finns inte EN aspekt av SEO som är helt avgörande utan det är många faktorer som samspelar så se till lätt minska andelen svaga länkar. Faktum är att det finns 200+ rankingfaktorer!

vad-är-seo-stockholm
SEO handlar om att utveckla en hemsida så att den rankar högt för olika sökfraser och termer på Google. Det görs genom on-page och off-page optimering samt kvalitativt content.

Klicka på + tecknet ovan för att läsa mer om SEO

Grunderna för effektiv och lönsam SEO

Kanske en utav de viktigaste egenskaperna för att börja lyckas med SEO är att visa empati och förståelse för din publik och besökare. En effektiv SEO strategi börjar allting med att förstå behov och sedan leverera ett svar.

 

Kommer ni ihåg från tidigare avsnitt att vi tog upp att SEO är ett svar på en sökfråga?

 

Genom att förstå och resonera kring vilken typ av resurs, content och svar som bäst bemöter sökfrasen så kommer ni också att kunna ranka högst på Google och behålla samt generera leads.

 

Glöm dock inte bort att: ”Utveckla hemsidan för användare inte sökmotorer”.

 

Ett vanligt nybörjarmisstag är att ”överoptimera” hemsidan efter sökfrasen. Det gör ofta mer skada än nytta. Så överanvänd inte fraserna och gör det onaturligt. Dessutom är Google numera duktig på att finna synonymer så att hemsidan syns för fler fraser än dem som den targetar.

 

Den otroliga kraften med SEO

Varför ska du överhuvudtaget spendera tid och resurser samt investera i SEO?

  • Jo, visste du att 80% av alla köpresor börjar på Google?
  • Att 60% går till de resutlat som syns topp 3?
  • Att hög ranking också är en förtroendefråga för potentiella kunder?

Traditionellt så var marknadsföring huvudsakligen outbound. Det innebär kort och gott att företaget spred sina budskap i hopp om att kunder skulle finna intresse och sedan kontakta företaget.

 

Inbound marknadsföring sätter istället makten hos kunden och denne söker själv aktivt upp information om företaget. Detta sker idag i stor grad via SEO. Här kan man på sin mobil under sin resa på bussen eller under fikarasten söka sig till produkter och tjänster. Inbound marknadsföring såsom SEO har också bra mycket högre ROI jämfört med andra marknadsföringsaktiviteter.

1.2 Teknisk SEO On- och off page

I detta kapitel går vi igenom de tekniska aspekterna av SEO vilket inkluderar on- och offpage optimering, länkar och teknisk optimering av sidan.

Metabeskrivning & Metatitel

När någon söker på Google så är det första personen kommer att möta sökresultaten. Där kommer personen mötas av tre aspekter. Metatitel, metabeskrivning och URL.

 

Detta är ofta det första intrycket och möjligheten att få den om söker på Google att välja just din hemsida.

 

Metatitel och metabeskrivning är helt avgörande för att ranka och fånga trafik på Google.

I bilden nedan så ser du vad metabeskrivning och metatitel är. Dessa ställer du in i ditt CMS-system eller med hjälp utav HTML. Dessa befinner dig i hemsidan sidhuvud mellan <head>-taggarna.

 

 

Sökfrasen som du vill ranka för bör vara med i din Metatitel för att bättra på din sökmotoroptimering. Din metabeskrivning bidrar inte med någon direkt sökords-ranking, men indirekt ökas rankingen genom att fler klickar på din länk om din metabeskrivning är tilltalande och engagerande. Dessutom blir bokstäverna fetstilta i din metabeskrivning om de finns med i sökfrasen någon använt.

 

Metabeskrivningen är en indirekt rankingfaktor genom påverkan på CTR (klickfrekvens).

Arbeta kreativt med din metabeskrivning och metatitel för att engagera de som söker på Google för att engagera sig i din hemsida. Ofta är detta den första kontakten dem får så tänk igenom dessa noggrant och gör dem unika. Detta är jätteviktigt!

vad-är-en-metabeskrivning-och-metatitel

Först bör du kolla webbplatsens synlighetsinställningar (WordPress).

För att du bara loggar in med ditt användarnamn och lösenord i adminområdet och väljer Inställningar → Läsning från menyn. När sidan öppnas, hitta sökmotorns synlighet. Kontrollera att rutan bredvid ”Främja sökmotorer från indexering av den här sajten” är avmarkerad.

aktivera-seo-för-hemsidaGlöm inte att klicka på ”Spara ändringar”.

 

Nästa sak du bör göra är att kolla webbplatsens webbadresser.

 

SEO-vänliga webbadresser innehåller ord som tydligt förklarar innehållet på sidan, och de är lätta att läsa av både människor och sökmotorer.

 

Du hittar inställningarna för permalink under Inställningar → Permalinks.

 

Standard permalink ser något ut som? P = <postid> (där <postid> ändras för varje sida).

 

Det betyder att alla dina sidor kommer att ha en webbadress som ser ut som exempel.com/? p = 123. Och det är inte mycket användarvänlig eller sökmotorvänlig.

I de flesta situationer rekommenderar vi att du använder en struktur som skapar webbadresser som ser ut som example.com/post-name/ eller example.com/category/post-name/.

 

Dessa alternativ stöds nationellt och ger en rättvisande bild av vad man kan förvänta sig när länken öppnas.

Glöm inte att klicka på ”Spara ändringar”.

 

SSL är oftast inställd på din server (på delad och hanterad webbhotell), och allt du behöver göra är att ändra WordPress-adress och webbadress till https.

 

HTTP-prefixet (jämfört med det vanliga http) berättar att webbläsaren begär sidinnehållet från servern över en säker anslutning.

 

Detta kan göras genom att öppna Inställningar → Allmänt och lägga till s till http i lämpliga fält.

 

Bildoptimering – Få dina bilder att ranka högst!

 

 

Att lägga till titlar och Alt-taggar i bilder är ett bra sätt att lägga till mening på dina bilder. Genom att göra detta kan sökmotorer förstå vad din bild handlar om. Och de kan också hjälpa användare med nedsatt syn eftersom deras skärmsläsare kan läsa titlarna och Alt-taggarna till dem.

Du kan enkelt lägga till taggar på bilder. Du går bara till Media, välj den bild du vill redigera och skriv sedan in Titel och Alt Text. Du behöver inte ens explicit spara, det kommer att ske så snart du klickar på ett annat fält. Men se till att det är något meningsfullt.

 

Den bästa lösningen är att lägga till bildtitel och Alt-taggar när du laddar upp bilden så att du inte behöver oroa dig för det efteråt.

 

Du bör också se till att din bildstorlek inte är för stor eftersom det kan sakta ner webbplatsen, och om sidan inte laddas snabbt, kommer många människor att överge din webbplats.

 

Om du lägger till många bilder på din Webbplats / blogg rekommenderar vi att du använder en av de många galleriprogram som WordPress har.

 

1.3 Därför är länkar avgörande för SEO

Det finns två typer av länkar: interna och externa länkar. Dessa länkar fungerar dels för att kunna navigera en sida men hjälper också Google att förstå flödet och relationen mellan sidor.

 

Interna länkar

Är länkar på samma webbplats som länkar mellan innehåll. Det kan vara en länk som säger ”Kontakta oss” och som länkar till kontaktsidan. Dessa är en rankingfaktor från Googles sida. Många som missar värdet av denna funktion.

 

Externa länkar

Exerna länkar är länkar som finns på externa hemsidor och som antingen länkar in eller ut från din sida. Det skulle kunna vara att ni har ett partnerskap med ett annat företag som länkar över till er. Det innebär att er hemsidas länk finns på deras hemsida. Denna typ av länkning är extremt värdefull är ett SEO perspektiv. Beroende på hur auktoritär sidan är så kommer också ni olika mycket länkkraft. En länk från DN är många gånger starkare än från Österåkers Grisfarm.

 

Det kan också vara en länk på din sida som länkar till externa hemsidor (någon annas hemsida). Detta är en liten rankingfaktor om du länkar till trovärdiga källor.

”<a href=”www.dinlänk.se/”>Detta ord blir länken</a>”

Kapitel 1.4 – ”Content is King”

I detta kapitel går vi igenom varför content är den viktigaste faktorn för att ranka via SEO. Dessutom går vi igenom hur du bör tänka för att skapa värdefullt content.

 

Du kanske lade märke till att ”kvalitativt innehåll (content)” är fetstilt? Om inte så bör du kolla en gång till. Det Google värderar framför allt annat är kvaliteten på innehållet på din hemsida. Ju mer värde din hemsida kan leverera gentemot dessa besökare och användare desto bättre ser ranking får din hemsida.

Content, eller innehåll, är allt det som finns på sidan som fungerar som en resurs och är av värde för användaren. Det kan vara text, bilder, video, ljus och annat. Inom SEO så är det content som står för användarvärdet och i slutändan är det som Google rankar.

 

För att få ut mesta möjligt av SEO och ranka högt så måste man vara duktig på att skriva värdefullt content och utveckla det på ett som som genererar mervärde för användaren. Dåligt content rankas inte högt av Google och skapar inte heller organiska (naturliga) länkar när besökare delar innehållet.

 

Vad är då bra content?

Bra content är innehåll som är utvecklat för att svara på en sökfråga på Google på bästa möjliga sätt. Om du riktar dina SEO insatser mot en viss sökfras så gäller det att försöka sätta sig in i det psykologiska behovet som någon som finner sidan kan tänkas ha.

 

Om vi tillräckligt noga kan förstå eller resonera kring behovet så kan vi också utveckla resurser och resultat som genererar värde.

 

Kan vi generera tillräckligt högt värde + effektiv SEO så kommer vi ranka högt.

 

Nu har vi börjat inse värdet av värdefullt och engagerande innehåll. Nu kommer några tips du måste använda idag!

 

Så skapar du innehåll som rankar på Google!

Nästan vem som helst kan skriva texter. Men vad är det då som gör att en text blir bra och Seo optimerad nog för att ranka i toppen hos sökmotorerna. Finns det någon egenskap i texten som gör att just Din text blir bättre än konkurrenternas texter?

 

För glöm inte bort att det är hög konkurrens på Google och alla konkurrerande verksamheter vill ranka i toppen.

 

Det kan låta smått avmoraliserande att tänka på konkurrensen på Google, men faktum är att det är många företag som inte alls är duktiga på att skapa texter och innehåll som rankar. Frågan är då varför? Jo, den stora majoriteten av företag skriver texter, innehåll och erbjudanden som är företagscentriska. Vad betyder det? Det betyder att dem skriver utifrån företagets perspektiv. Vi på företag ”x” erbjuder de och de tjänsterna sedan 19xx och är ledande inom det och det.

 

Detta känner du med allra största sannolikhet redan igen? Och vad är det för fel på denna text? Inga större fel, Men, och detta är ett stort men, dem sätter inte besökaren/kunden i centrum. Deras erbjudande och kommunikation är inte centrerade efter besökarens behov och intressen. Det leder till innehåll med mycket kort vistelsetid, få delningar, lågt intresse, och till följd en konverteringsgrad som inte genererar de kunder och leads som den seo-anpassade texten bör ha skapat.

 

Så hur gör man?

Jo, man börjar med att försöka sätta sig in i besökarens hjärna och känslor. När en besökare söker med denna sökfras, vad kan hen tänkas ha för psykiska och känslomässiga behov, samt hur kan min hemsida på bästa sätt bemöta dessa?

 

Vi lyfter fram ett exempel för att konkretisera:

 

Låt oss säga att du driver en liten privat läkarklinik på Östermalm. Den första frågan vi bör ställa oss är vilka behov och känslomässig situation befinner sig den potentiella kunden i när hen kontaktar oss? Jo, med allra största sannolikhet är personen sjuk eller mår inte optimalt. Därför bör innehållet spegla och vara ett SVAR på denna känsla.

 

Möjligen kan vi välja en färgprofil som skapar förtroende och lugn. Bilder med ett leende som skapar närhet och omtanke. Ett språk som är vänligt och lösningsorienterat. Kundomdömen för att konkretisera nyttan. Kanske lägga in en video för att visa kliniken och de som jobbar där. Denna bransch är en förtroendebransch. Det är ju trots allt människans hälsa som är fokus där.

 

För att denna hemsida ska innehåll som rankar så måste en användarupplevelse skapas för att vara ett svar på det som sökfrasen har som behov att få löst.

 

Om vi tar ett exempel med en hemsida för en snickare så blir det helt plötsligt fokus på referenser och tidigare byggen. Kanske lite olika certifieringar också för att bygga legitimitet.

 

Ett tredje belysande exempel hade kunnat vara om vi haft en e-handelsshop. Här handlar det om priserna, bra bilder, förtroende, snabb betalning och trygghet.

 

Poängen kanske du har förstått men den tåls att upprepad. För att en hemsida ska ranka högt så måste en användarupplevelse skapas som blir som ett svar på sökfrågans psykologiska och känslomässiga behov. Kan vi skapa detta så kan vi skapa sökmotoroptimerat content.

 

SEO är inte som det var förr…

 

SEO har utvecklats över många år till att idag handla mycket mer om användarvänlighet och användarvärde. Google värderar framförallt värdefull content som erbjuder besökarna något. Se därför till att ert företag bidrar med värde på nätet och inte enbart erbjuder tjänster eller produkter. Tanken är att besökaren ska kunna få med sig ny kunskap efter att ha besökt sajten. Detta är dessutom relevant för att skapa förtroende till företaget.

 

För att lyckas med SEO så gäller det att ha kunskaper i flera olika discipliner och ämnen. Det gäller inte enbart att vara duktig på att skriva och utveckla content.

 

Detta krävs för att lyckas med SEO:

En kunnig SEO-specialist har insikter och expertis inom följande områden:

  • Marknadsföring både traditionell och digital
  • Duktig på att skriva engagerande och säljande copy
  • Teknik expertis inom webbutveckling och SEO
  • Insikter i webbpsykologi och  grafisk design
  • Strategisk expertis inom både sälj och marknadsföring
  • Förmågan att förstå företag och kunder för att finna lösningar
  • Statistisk kompetens

seo statistik

1.5 Den viktigaste SEO-statistiken du måste kunna

För att kunna följa trafiken och göra strategiska beslut för er SEO och era insatser så bör ni installera statistikverktyg och koppla dessa till hemsidan.

 

Den absolut mest kända och rekommenderade är Google Analytics. 

Vad-är-SEO-Statistik

Ovan så ser du en skärmdump av Google Analytics. Detta är översiktsfönstret och gör att vi kan åskåda antalet användare, sessioner, avvisningsfrekvens och genomsnittlig sessionslängd.

 

Den viktigaste SEO statistiken är:

  • Avvisningsfrekvens (bounce rate)
  • Vistelsetid
  • Antalet användare
  • Trender
  • Trafikkällor
  • CPC – kostnad per konvertering
  • Utgångssidor
  • Återkommande besökare
  • Sidor/vistelse

Lite kortfattad kan detta beskrivas som användarstatistik som är kopplade till hemsidans möjlighet att skapa användarvärde.

 

Avvisningsfrekvens – är en session på hemsidan som enbart varade på en sida. Inte alltid önskvärt då vi vill att besökarna ska klicka runt och vistas länge samt utföra köp eller uppvisa leadsbeteenden.

 

Vistelsetid – Hur länge någon är på sidan är en avgörande faktor som är direkt kopplat till ranking.

 

CPC är en annan och är kopplad till vad kostanden är för att konvertera en besökare till ett lead.

 

Trender är hur hemsidan trendar på Google. Ökar trafiken eller börjar sidan tappa trafik. Google älskar hemsidor som har ökade trender och belönar dessa.

seo verktyg

1.6 Professionella SEO Verktyg (Betalda & Gratis)

 

SEO Verktyg – dessa ska du använda

Det finns huvudsakligen tre stora leverantörer av SEO verktyg på marknaden idag: SEMrush, Moz och Ahrefs. Samtliga tre har uppvisar liknande funktionalitet, men är specialiserade på olika delar av SEO.

 

Vi på ONE Seo älskar att använda oss utav Ahrefs, men även Moz i vissa avseenden.

Sökordsanalys SEO

Sökordsanalys för SEO är helt avgörande. Dina SEO-resultat och din trafik  är helt beroende på det, och ditt företags tillväxt också!

 

Men att välja rätt SEO sökord för din hemsidas innehåll kan vara en tuff process svårt. Särskilt för små till medelstora företag vars domänranking är långt ifrån världens stora hemsidor och nyhetsbolag.

 

Så hur ska du utföra en sökordsanalys för att få goda resultat?

 

Dra nytta av sökfraser som redan drar trafik till din hemsida

Om du utför en sökordsanalys för SEO, glöm inte bort att utförska de sökord som redan driver trafik till din hemsida.

 

Med diverse sökordsverktyg som Ahref, Moz, Alexa och SEMrush kan du se vilka sökord som du redan rankar för och sedan utveckla ditt redan rankande innehåll kring fraserna för att förbättra rankingen än mer. Det blir likt en feedback-loop och gissningsarbete försvinner.

 

Välj sökfraser med låg konkurrens!

seo-prisSökfraser med lägre konkurrens är ofta mindre populära men är utmärkta utgångspunkter för små- och medelstora företag att snabbt få bra resultat och börja sin sökmotoroptimering med!

 

Sökvolym: Hur går det till med sökordsanalys?

Med sökordsanalys så menar man att du kan använda dig av diverse sökordsverktyg och analysverktyg där du kan få fram den information du behöver veta gällande hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord eller en sökfras.

 

Idag finns det en hel del verktyg som du kan använda dig av för att kunna göra en sökordsanalys, ahrefs.com är ett av dem, samt Google har sitt eget som du kan arbeta med som heter Keyword Planner.

 

Det finns ett antal faktorer och aspekter som man ska känna till för att öka relevansen och finna lönsamma sökord. Det första som du kommer få fram från sökverktyget är sökvolymen på sökordet.

 

Sökordsrelevans: Vilka sökord är relevanta för dig?

Din andra uppgift är att undersöka och se vilket/vilka sökord som är mest optimalt att rikta in dina insatser mot. Din uppgift är således om det är möjligt för dig att inom rimlig framtid synas för sökfrasen.

 

Generellt så brukar man säga att ifall produkten och tjänsten är nära sökordet så är det ännu bättre chans för konvertering. Är du exempelvis en rörmokare i Stockholm så får du högre konverteringsgrad genom att rikta dina insatser mot ”rörmokare stockholm” jämfört med frasen rörmokare som däremot har mycket högre volym.

seo sökordsanalys

 

Kamp om trafik: Högre konkurrens vid högre volym

När du har valt det sökord som du tycker är optimalt för din verksamhet och har adekvat sökvolym så är det dags att börja optimera. Viktigt innan du börjar är att välja sökfraser med inte allt för hög svårighetsgrad eller för mycket volym.

 

Ofta är det så att just kortare en fras är. Jämför ”rörmokare” med ”rörmokare stockholm pris” desto högre är svårighetsgraden. Det är alltså enklare att synas för så kallade ”long tails” jämfört med kortare fraser. Så välj rätt”

 

 

Grunderna i On Page SEO

On Page SEO är den del som kan verka mest krånglig men efter ett litet tag brukar det gå per automatik. Det finns en lång rad punkter att titta på och det finns alltid mer att lära sig.

 

Det handlar om att se till att Google (och andra sökmotorer) klarar av att på ett bra sätt indexera hemsidan och förstå vad varje enskild sida handlar om. Det finns också mer avancerade On Page-metoder men i denna guide går vi igenom grunderna.

 

En del förhållande och faktorer du behöver vara medveten om:  

Idag finns det en hel del vägar som man kan ta och arbeta sig fram, men det betyder inte att alla är korrekt ifall man försöker handla oärligt och tänka att man kan lura Google och fuska sig fram. Google är väldigt smart och känner igen ifall det pågår ett oärligt och slarv med sökordet. Vi kan gå genom det som är viktigt och betydelsefullt.

 

Grunderna i ON-Page SEO

 

  1. Rubrik: Titel
  2. Textstorlek: H1 för att ranka sökordet
  3. Textstorlek: H2-H6
  4. Meta beskrivningen ska innehålla frasen (Det som du skriver i metabeskrivningen kommer att synas i sökresultatet)
  5. Metatitel ska innehålla sökfrasen
  6. Enkel url till varje sida som du bygger.
  7. Se till att ha tillräckligt med text och bilder på din sida
  8. Varning: Kopiera inte textavsnitt från dina andra sidor. Kopierat innehåll rankar inte.

1.7 Vikten av hemsidans hastighet & SSL

 

Giltigt SSL-certifikat

Att ha ett giltigt SSL-certifikat installerat är obligatoriskt – sökmotorer kan straffa webbplatser utan giltiga SSL-certifikat och inställningar. En annan övervägning, SEO, trots det, är att webbläsare börjar lösa problem för ”osäkra” webbplatser – de som inte använder SSL.

ssl-certifikat-för-SEODet finns för närvarande många certifieringsmyndigheter (CA) där ute som erbjuder SSL så låg som 50 till 100 kr per år. Dessutom erbjuder olika värdföretag gratis SSL med sina planer.

 

Med tanke på allt det finns det liten anledning att inte investera lite i din digitala säkerhet!

 

Installera ett certifikat är något som inte kan göras via WordPress-administrationen, utan snarare via din värdkontrollpanel.

 

Webbsidans hastighet och mobilversion

En stor rankingfaktor idag som inte har med content, länkar eller innehåll är hemsidans tekniska hastighet. Idag är det fler som söker på mobilen än vad det är som söker via desktop vilket gör laddningshastighet över 3G och 4G viktigare än någonsin.

 

 

Därför bör du se till att din hemsida rankar fort. För att testa din hemsidan hastighet så kan du testa Pingdom Tools eller Google Mobile Index.


Testa hastigheten över mobil via Google

Testa hemsidan laddningshastighet med Pingdom Tools.

1.8 Kopiera inte innehåll – VARNING

duplicerat-innehållDet är svårt för Google att avgöra vilken sida som sökmotorn ska ranka när du har flera sidor med liknande innehåll. Därför är det extremt viktigt att du inte kopierar texter och innehåll från dina andra sidor. Allt innehåll (förutom visst innehåll som adress och kontaktuppgifter t.ex.) bör vara unikt för att Google ska finna ditt innehåll värdigt att ranka och höja i sökresultaten.

 

Det är ofta en liten investering i tid att skriva om innehållet på sidan, men värdet utav omskrivningarna är många gånger större än att låta din sida rankas dåligt av Google.

1.9 Skapa en Webbplatskarta (XML-map)

xml-sitemap-för-seo

En webbplattskarta (Sitemap) gör det enklare för Googles sökrobotar att indexera och ranka ditt innehåll. Det erbjuder också möjligheter för dig att upprätta en hierarki mellan sidorna. En webbplatskarta kan du med enkelhet ladda upp i Google Search Console.

1.10 Call-to Action för fler kunder

Klart du vill ha fler kunder! Få företag som inte vill det. Dock är det få företag som effektivt använder sig utav Call to action-element också förkortat CTA’s. CTA är korta effektfulla titlar och element på hemsidan som uppmanar till handling. Det skulle kunna vara:

 

  • Knappar för kontakt, köp, boka med mera
  • Kontaktformulär för kontakt och offerter
  • Titlar som uppmanar till handling
    • ”Missa inte…”, ”10 dagar kvar…” ”Vi får ditt företag att…”
cta-element-för-seo

Ovan kan du se exempel på CTA-element. Så som ”Fri offert” och knapparna i menyn med olika färger. 

Vi kan få dig att synas högst på Google!

Låt oss inleda en dialog genom att fylla formuläret nedan.

 > Vill du bli ett proffs på SEO? Läs vår Ultimata SEO Guide  <