Sökmotoroptimerad URL (SEO)

Visste du att din hemsidas URL, eller sökväg, också är en stark rankingfaktor och hjälper Google och andra sökmotorer att avgöra sidans innehåll? Det kan låta trivialt – att det upplägg som din URL har influerar din ranking. Men så är det!

För att skapa en sökmotoroptimerad länk så ska du skapa en länkstruktur som relaterar väl till den specifika sidan och som består av sökfrasen/erna som du vill ranka för. Så har du en sida som handlar om att ”köpa hundgodis” så bör ullen vara www.dinsida.se/kopa-hundgodis (Google tillåter inte riktigt Å, Ä Ö).

EN sökmotoroptimerad URL är också en URL som är lätt för besökaren att använda och dela. Så användarvänlighet, funktioner och SEO optimering går väl ihop. Den hjälper helt enkelt Google att förstå strukturen mellan sidor (intern länkning exempelvis) samt kan också lyftas fram i SERP’erna.

Se därför till att din URL inte består av siffror och andra märkliga tecken. Utan den ska bestå av ord som relaterar till tjänsten/produkten.

Så här skapar du en URL som Google kommer älska:

  • Se till att sökfrasen du vill synas för finns med i URL:en. Här blir det således tydligt för Google vad din sida handlar om vilket i sin tur tillsammans med övrigt optimerad on-page optimering leder till förbättrad ranking.
  • Undvik märkliga tecken, siffror och annat som inte blir tydligt för användaren. Din URL bör inte bestå utav frågetecken (?), eller tecken såsom ”#” eller andra liknande otydliga tecken.

 

Du vill undvika det här: www.dinsida.se/145%page14? till fördel för www.dinsida.se/kopa-hundgodis (förutsatt att du säljer hundgodis och vill synas för hundgodis).

Externa länkar i SEO

Medan alla tweaks som du kan göra på din webbplats faller under kategorin o- page SEO, så finns det
en annan typ som också är viktig, om inte mer så, off-site SEO.

Off-site eller off-page SEO är baserad på att optimera off-site ranking parametrar som är inblandade i att förbättra
sökmotor och användares uppfattning om en webbplatss trovärdighet, popularitet, relevans och auktoritet.

Vi kan uppnå detta genom att få andra välrenommerade platser på Internet (sidor, webbplatser, personer etc.) till att
länka eller marknadsföra vår hemsida, och effektivt ”verka” för kvaliteten på vårt innehåll via externa länkar.

Grunden för off-site SEO är så kallade backlinks. Bakåtlänkar (backlinks) är en typ av extern länk på andra sidor som pekar på vår hemsida och driver trafik till den. Men värdet ligger inte enbart i trafiken.

Att utarbeta lite mer från en annan vinkel – externa eller utgående länkar är länkar som pekar på
till någon annan domän från din webbplats. När en besökare klickar på en utgående länk, kommer de att lämna
din webbplats, och det är därför vissa webbplatser öppnar externa länkar i ett nytt webbläsarfönster.
Innan vi går in i detalj om backlinking är det intressant att veta om det finns någon fördel för vår webbplats
i att göra vanliga externa länkar till andra, även om de faktiskt är en del av on-site SEO snarare
än utanför platsen.

Eftersom ingen vet exakt hur sökmotorer bedömer webbplatser och sammanställer sina listor,
SEO-experter har varit tvungna att förlita sig på experiment och försök och fel när man ställde frågan ”Are
externa länkar bra eller dåliga för SEO? ”.

Det finns en hel del blandade åsikter om detta ämne, men många av de största SEO-specialisterna tror det
Externa länkar är mycket viktiga för en webbplatsbedömning. Man tror att det inte bara hjälper sökningen
motor för att förstå din webbplats, men hjälper också till att öka förtroendet och kvaliteten på din webbplats.
Reboot, ett socialt inverkan företag, genomförde en studie om detta. Starta om hypotes som Google kan
bestämma auktoriteten för en sida eller webbplats baserat på vilka andra myndighetskällor den associerar
själv med.

Efter att ha sökt efter de övervakade sökorden och registrerat resultaten över en 5 månadersperiod, starta om
kom till följande slutsats: ”Utgående relevanta länkar till auktoritativa webbplatser betraktas i
algoritmerna och har en positiv inverkan på rankningar. ”

Backlinks

Nu när vi vet vilka externa länkar som är och att de verkligen är användbara, låt oss komma tillbaka till
bakåtlänkar.

Som vi sa är de de på tredje parts webbsidor som länkar till vår hemsida, men det finns också

Tre generella typer av bakåtlänkar:

Naturligt, manuellt byggt och själv skapat. Här är skillnaderna:

Naturliga länkar är de som andra webbplatser skapar mot oss utan vårt engagemang. Till exempel,
bild vi har en blogg med matlagning recept och en kollega bloggare använder en av dem. Om han då
beslutar att göra ett inlägg om sitt resultat eller tankar om ämnet, det är vanligt att länka tillbaka till vårt
blogg för att ge kredit för den ursprungliga idén. Den typen av backlink anses vara naturlig.

Manuellt inbyggda länkar är de som skapats med någon form av länkbyggande aktiviteter. Det kan vara
gjord av influencers som marknadsför eller delar vår produkt på sociala nätverk, eller av kunder som
blev ombedd att lämna en recension på webbplatser från tredje part som tillåter länkar. De inkluderar en avsiktlig avsikt,
men levereras via andra personer.

Själv skapade länkar liknar manuellt byggda men ibland rynkade på eftersom de är
skapad genom att personligen lägga till en backlänk i en online-katalog, ett forum, bloggpost eller pressmeddelande
kommentera med hjälp av optimerad ankare text. De kan enkelt spammas och missbrukas av dem som vill ha en
snabb uppköp för sina skadliga webbplatser.

Studier har visat att få backlinks är det viktigaste målet i off-site SEO för
uppnå höga rankningar. Detta är förankrad i tanken att en av de svåraste mätvärdena att manipulera är
externa länkar och som sådan gör de ett mycket bra mål att bestämma en webbplatser popularitet.

I tidigare dagar, Google agoritm viktat externa hyperlänkar mycket tungt i att bestämma det är
uppfattad popularitet, så mycket att räkna backlinks var som att räkna en webbplatser ranking poäng.
Det har sedan dess anpassats, raffinerats och diversifierats, men kvalitet bakåtlänkar är fortfarande en mycket
viktig faktor.

Här är några tips om hur du lägger till externa länkar till din sida:

  • Endast länk till relevanta och auktoritativa webbplatser
  • Använd naturlig länkankertekst, undvik riklig ankare
  • Undvik för mycket utgående koppling
  • Använd rel nofollow för betalda länkar och länkar i användargenererat innehåll