Sökordsanalys > Metabeskrivning

Så gör du en vinnande sökordsanalys!

Då var det dags! Känner du att du börjar få grepp över vad SEO är och att nu nästa steg är att börja praktiskt optimera din sida? Bra, för då är nästa steg att utföra en sökordsanalys.

 

Sökordsanalysen har som syfte att avgränsa och rikta in din hemsida efter specifika sökords. Det finns två typer av sökord att hålla kolla på: kortare termer och enstaka ord samt long-tails (långa sökfraser). Nedan ser du ett exempel på volymen och svårighetsgraden för frasen ”köpa bildäck”.

 

sökordsanalys-svårighetsgrad-ahrefs

Skärmbild från sökordsverktyget Ahrefs. 

 

Innan vi sätter igång så vill jag lära dig en hemlighet. Berätta den inte för allt för många för då tappar den effekt. Här är den: Det handlar inte om att få trafik. Det handlar om att få rätt trafik.

Med rätt trafik så menar vi: Trafik som genererar köp, beställningar och räknas som leads. Om ditt syfte är att konvertera och öka lönsamheten fort så är det inte mängd trafik du är ute efter utan rätt trafik.

 

Men…om ditt syfte å andra sidan är att exponera ditt varumärke så kan trafikmängd vara en bättre indikator. Lite längre ned i guiden kommer vi gå igenom hur du väljer sökfraser du tjänar pengar på.

 

Vill du ranka fort för en sökfras så måste du göra detta!

Börjar med att optimera din hemsida efter longtails. Var mest värdeskapande och specifik för den längre frasen så kommer du få en stor möjlighet att ranka högt.

 

Vilka sökfraser är enklast att ranka för? Long-tails – utan tvekan! En long-tail sökfras är en kombination av ord. Det skulle kunna vara ”köpa bildäck Stockholm billigt”. Huvudfrasen är ”köpa bildäck”, men det är en betydligt svårare fras än ”köpa bildäck Stockholm billigt”.

 

Jämför dessa två bilder:

 

För sökfrasen ”köpa bildäck” finner vi cirka 9 220 000 resultat. 

 

sökordsanalys-bildäck

För sökfrasen ”köpa bildäck stockholm” finner vi cirka 228 000 resultat. 

 

Det är således en bra strategi att börja med att optimera sin hemsida efter längre fraser för att få in relevant och snabb trafik. I bilden nedan så kan du, innan du klickar på en sökfras, få en uppfattning om vad anta söker efter. Om du när du gör din sökordsanalys inte har tillgång till ett sökrodsverktyg som Moz, Ahrefs eller Semrush så fungerar Google också. Om du använder dem på rätt sätt.

sökordsanalys-relaterade-sökningar

Så väljer du sökfraser som genererar KUNDER och leads!

Låt oss säga att du är ett företag som säljer bildäck. Du har precis utvecklat en ny hemsida som du är mycket nöjd med, men fort inser du problemet att den inte genererar några kunder. Du får ingen trafik och således inte heller några nya kunder. Detta är en vanlig situation för många företag.

 

Så nu har du kommit fram till att du behöver sökordsoptimera din hemsida efter sökord. Men frågan är vilka?

 

Men vilka sökord ska du egentligen välja för att få flest kunder snabbt?

Du kommer att gilla svaret! Du väljer att seo optimera din sida med rätt ”modifier” (tillägg). Du kommer inte tjäna så mycket pengar för sökfrasen ”bildäck” men ”bildäck Gnesta” hade varit en mycket bättre sökfras. Varför? Jo, därför att en sökfras + en geografisk plats såsom en ort ofta genererar högre konverteringar (konvertering = högre antal förfrågningar/köp).

 

Det här är några av dem bästa tilläggen för din sökfras:

  • Köpa
  • Ort (Stockholm, Orsa, innerstan osv.)
  • Snabbt, akut, idag
  • Online & på nätet
  • Företag
  • Boka

Dessa tillägg är sådana typer av tillägg som ofta är så kallade ”konverterande” sökfraser. Dessa kan du använda på flertalet olika sätt. Säg att du driver en djuraffär i Eskilstuna. Då hade det varit utmärkt att göra något av följande val när du gör en sökordsanalys och väljer rätt typ av sökfraser för ditt företag.

 

  • Djuraffär i eskilstuna
  • Djuraffär online
  • Köpa hundmat eskilstuna

Det är egentligen ganska logiskt. Men det är ett vinnande koncept att använda sig utav dessa typer och andra modifiers. Det gör att du rankar mycket snabbare och dessutom får bättre konverteringsgrad.

sökordsanalys-relaterade--seo

Rubriker för SEO

URL:er för SEO

Meta-beskrivning

SEO för Bilder

SEO Titel & Metatitel

Sökords-analys