SEOON PAGE SEO > Metabeskrivning

Så skriver du en vinnande metabeskrivning!

Snyggt! Jag gissar att du antagligen har börjat inse vikten av SEO och att det är en utav de bästa sätten att komma åt kunder via inbound marknadsföring?

 

Sen har du börjat lära dig lite om on-page-optimering vilket har lett dig till att lära dig mer om Metatitlar (SEO titlar) och metabeskrivningar. Det är dessa som syns i SERP.

 

I denna guide kommer vi gå igenom hur du skapar en metabeskrivning som utrankar dina konkurrenter och som är bäst SEO optimerad.

metabeskrivning seo guide-min

Du kommer lära dig:

  • Teknisk optimering av en metabeskrivning
  • Bästa copy-writing tipsen för att fånga uppmärksamhet och skapa handling
  • Vanliga misstag som hindrar din ranking
  • Exempel på bra metabeskrivningar

PÅVERKAN PÅ RANKING:

HÖG

PÅVERKAN PÅ RANKING:

HÖG

Hinner du inte läsa hela guiden nu?

ny-seo-guide-2019
Ingen fara. Jag skickar dig en kopia på guiden så kan du läsa vidare när det passar. Säg vart du till att jag skickar den bara (tar 4 sekunder):

TOPPEN! SKICKA GUIDEN

Vad är en metabeskrivning?

En metabeskrivning är en HTML tagg som ser ut på följande sätt och är en del av en sidas HTML-kod.

metabeskrivning exempel

En metabeskrining har en enkel uppgift. Den ska få någon som söker på Google att klicka på just din länk. För glöm inte bort att din länk konkurrerar med 10 andra organiska resultat. Så om någon ska klicka på just DIN länk så måste den verkligen vara bra och möta sökarens avsikt.

 

Påverkar meta-beskrivningen min SEO?

Metabeskrivningen skapar CTR (click through rates) till din hemsida. Och ju högre CTR desto högre ranking. Så ju fler som klickar på ditt resultat (enkelt beskrivet) desto bättre förutsättningar för hög ranking.

Google och Bing uttrycker att det inte finns en specifik och direkt SEO-koppling för metabeskrivningen och hur den används i rankingformulan. Men som jag tidigare var inne på så finns det en indirekt relation. Google använder ju faktiskt CTR som ett sätt att avgöra huruvida din hemsida är ett bra resultat att ranka.

 

Steg 1. Teknisk optimering av en metabeskrivning

Då kör vi igång! Nästan ingen gillar att höra om ”teknisk” optimering, men i det här fallet så är det väldigt enkelt. Det finns lite begränsningar i antalet ord och hur du bör tänka för att verkligen lyckas och ranka. För det finns lite hemligheter som inte många är medvetna om som vi kommer dela med oss utav här.

vad-är-en-metabskrivning-längd

 

Metabeskrivningens längd

En metabeskrivning är förkortning på cirka 155 tecken och är en HTML-tagg. Den sammanfattar en sidas innehåll och värdeerbjudande kan man säga. Sökmotorer visar metabeskrivningen huvudsakligen när sökfrasen finns med i beskrivningen. Då kan den också bli fetstilad. Därför är en metabeskrivning avgörande för on-page optimering.

 

Steg 2. Bästa formatet

Det är ofta som användare och webmasters ser metabeskrivningen som något irriterande och inte värderar dem fullt ut. Tänk dig här att det här är din hemsidas tur att kunna ”marknadsföra” hemsidan för potentiella besökare. Så allt du skriver här har möjlighet att dra till sig besökare till hemsidan.

En metabeskrivning ska skrivas så att den ser naturlig ut och svara på potentiella besökares avsikter. Dem måste också vara unik från andra metabeskrivningar.

 

Skriv engagerande copy

Din metabeskvning fungerar som hemsidans marknadsföring! Det drar besökares uppmärksamhet till just ditt resultat, så var noggrann med att skriva unika och engagerande metabeskrivningar som uppmanar till klick.
Genom att skriva engagerande metabeskrivningar med rätt sökfraser som möter rätt avsikt kan leda till högre CTR vilket i sin tur leder till högre ranking.

En viktig aspekt som tåls att tas upp är att Google gör ord i din metabeskrivning i fetstil när de möter sökfrasen. Så de sökfraser som sidan är optimerad för bör du med fördel inkorporera i din beskrivning.
metabeskrivning-fetstilt-sökfras

Google gör sökfraser i metabeskrivningen fetstilt när de matchar sökfrasen. 

 

Undvik kopierade eller duplicerade beskrivningar

Eftersom din beskrivning gör din hemsida och resultat på Google unik, så bör du vara noggrann med att den skiljer sig från konkurrenters metabeskrivning. Du måste också se till att den är unik på din sida.

metabeskrivning-unika

 

Här kan vi se att dessa två resultat i toppen liknar varandra, vilket gör det svårt för hemsidorna att effektivt konkurrera med varandra. De blir lite konkurrenssvaga.

 

Det är inte alltid Google visar din metabeskrivning

Ibland visar inte sökmotorerna metabeskrivningen. Det går inte alltid att avgöra när detta händer, men anledningen är att Google som sökmotor anser att metabeskrivningen inte svarar på sökarens sökfras och istället lyfter upp en annan ”snippet” av text från hemsidan so bättre möter sökfrasen.

Ifall du missat våra bästa guider:

Läs våra andra populära guider som gör dig till ett SEO-proffs.

Lär dig mer om SEO:

Rubriker för SEO

URL:er för SEO

Meta-beskrivning

SEO för Bilder

SEO Titel & Metatitel

Sökords-analys

 > Vill du bli ett proffs på SEO? Läs vår Ultimata SEO Guide  <