SEOON PAGE SEO > Metatitel

Så skriver du en SEO Titel som Rankar Högst på Google!

Nu när du har tagit dig igenom den första delen i vår SEO skola ”Vad är SEO?” så kommer vi gå igen lite baskunskaper i teknisk optimering. Det första vi ska göra är att förstå vad en SEO-titel (meta titel)  är. Denna är mycket viktig och är ofta den första kontakten som potentiella besökare får se utav din hemsida.

 

Nu går vi först igenom vad en seo titel och metabeskrivning är för att sedan ge dig några experttips på hur du kan använda dem för att ranka högre.

 

Vad är SEO-titel (Metatitel)?

SEO titel, eller meta titel, är hemsidan titel som syns som den blå/lila texten när du söker på Google. SEO titeln är en mycket stark rankingsignal från Googles sida och kan i vissa fall vara helt avgörande för att din hemsida rankar.

 

CTR och betydelse för SEO Ranking

Dessutom har SEO-titeln betydelse i termer av CTR (Click Through Rate). CTR är antalet klick/antalet visningar och ju högre CTR du har desto högre ranking har din sida.

 

Exempel: Din hemsida har fått 20 klick under en dag och visats 100ggr under dagen. Din hemsida har såldes en CTR på 20/100 = 20%

vad-är-en-metabeskrivning-och-metatitel

SEO Titelns betydelse för ranking

SEO Titeln har som uppgift att både visa Google samt besökare vad hemsidan handlar om och vad den kan leverera i termer av tjänster, produkter och värde.

metatitel-sökfras
Börja med sin sökfras tidigt i titeln.
Om du använder sökfrasen i metabeskrivningen så blir den också fetstilt!
Använd sökfrasen i metabeskrivningen.
Börja med sökfrasen tidigt i metatiteln!
Kort och koncis med säljande copy!

Så skriver du en SEO Titel som rankar högst!

Då kommer vi äntligen till det som alla har väntat på: Hur man skriver en SEO Titel som rankar högst på Google. Vi behöver då tänka på två delar: Den tekniska aspekten för ranking samt de beteendemässiga aspekterna.

  • En SEO titel är begränsad till 65 tecken. Skriver du längre så syns inte hela texten. Det finns därför en risk att ditt sökord inte får plats eller försvinner från resultatet vilket kan påverka din ranking.
  • Lägg in sökorden som du vill att din hemsida ska ranka för. Här är det viktigt att inte lägga in för många sökord för då finns risken att det ser ”över-optimerat” ut och färre väljer att klicka. Skriver du för mycket för att ”SEO-optimera” så kan du istället få försämrad ranking.
  • Alla dina sidor ska ha en unik titel som beskriver sidans innehåll och vad som erbjuds. Att bara skriva ”Clickbats” och sedan inte leverera bra innehåll och resultat kommer snabbt att tappa ranking på Google. Se till att din titel är unik för varje sida.
  • Ibland kan det vara en idé att ha med företagets namn. Men om ditt företag har för långt namn så kan det göra att du missar på att få med sökorden. Så välj smart här!
  • Skriv engagerande och lockande titlar. Tänk att det är som en annonsplats. Det finns 10 andra resultat som rankar. Varför ska en kund klicka på just din? Se till att få med fördelar, värdeaspekter, unik text och lockande ord.
  •  Tänk på att människor är en del av rankingen och inte enbart Google. Om du enbart skriver för Google så kommer du tappa ranking relativt snabbt. Tänk på att människor ska fastna för din SEO titel och klicka på den.

Ifall du missat våra bästa guider:

Läs våra andra populära guider som gör dig till ett SEO-proffs.

Rubriker för SEO

URL:er för SEO

Meta-beskrivning

SEO för Bilder

SEO Titel & Metatitel

Sökords-analys

 > Vill du bli ett proffs på SEO? Läs vår Ultimata SEO Guide  <