Så Väljer du den bästa SEO Experten!

SEO (Search Engine Optimization) är din hemsidas nyckel för att höja företagets synlighet och sprider dessutom varumärkeskännedom online. Det är det bästa sättet att öka dina chanser att öka eller sprida din kundbas, samtidigt som den inte heller är lika dyr som PPC (Pay per Click) -kampanjer.

Du kan ha en fantastiskt bra hemsida med utmärkta produkter / tjänster – det är dock inte värt mycket om det inte finns tillräckligt med meningsfull trafik, vilket är där SEO kommer in i bilden.

Eftersom detta är en så viktig uppgift tenderar företagen att leta upp SEO-experter för att hjälpa dem att optimera sin webbplats.

Men hur ska du välja en SEO-expert, när det finns så många olika leverantörer där ute?

Tur för dig, för den här guiden visar dig några av de viktiga aspekterna och knepen att vara medveten om.

Följ upp SEO Byråns referenser

Alla professionella SEO-konsulter kommer med glädje vilja visa upp sina kundreferenser och lyckade resultat. De bör dela med sig av kunduppgifter så att du som potentiell kund kan dubbelkolla att företaget verkligen kan ”walk the talk”.

Det kan vara svårt att få exakta uppgifter om hur framgångsrika seo konsulterna var men dina kunder räkna åtminstone hur deras samarbete påverkar deras sökrankningar och antalet nya kunder. Det finns emellertid också en stor skillnad mellan meningsfull trafik och den som inte konverterar också, så var noga med att alltid kontrollera din kandidats inverkan på konverteringsfrekvensen och antalet nya inkommande kunder från webben.

 

Undvik SEO Konsulten som lovar för mycket

Om den SEO konsult du samtalar med garanterar att de kommer att ta dig till toppen av dina relevanta SERP (sökmotorresultat) – borde du fortsätta leta efter en som du faktiskt kan lita på. Köp inte grisen i säcken!

Faktum är att ingen kan garantera att du kommer till toppen av sökordsrankingen och det är ännu svårare att svara på hur fort det kommer att gå. Vissa sökfraser tar många månader och i vissa fall år innan du rankar högst.  Överdriven optimism och. påståenden är en stor röd flagga för dig och du bör aldrig fortsätta och faktiskt göra affärer med dessa SEO experter. Försök istället att få dina kandidater att prata om de metoder som de faktiskt kommer att använda för att optimera din webbplats.

 

SEO kostnader och budget

Innan du fattar några beslut om vem du ska anställa som SEO konsult, så bör då färdigställa vilket budget du har. Om du letar efter något på en mer tajt budget så är det viktigt att ni väljer ut rätt sökfraser med en användaravsikt som genererar bra resultat samt en kombination av korta fraser och ”long-tails”. Här kan du också läsa mer om SEO Pris.

Men om du är verkligen seriös och vill få ditt företag att växa, så vill du få ut bästa möjliga SEO kvalitet som din nya seo byrå har att erbjuda. Du kan också försöka hitta någon som skulle kunna tänka sig ta ut en andel av ditt företags intäkter som är ett resultat av SEO konsultens arbete. Då blir också SEO experten sporrad att skapa bra resultat. Detta är ett av de säkraste sätten att se till att du inte betalar för mycket för SEO-tjänster, men också för att säkerställa att företaget du väljer kommer att göra sitt bästa för dig.

 

Det här ingår i SEO

Ett av de största misstagen företagare tenderar att göra är att anställa en SEO expert som är skicklig på endimensionell SEO. Det här får inte riktigt bra resultat och det tar mycket längre tid att faktiskt känna någonting som händer. Därför behöver du leta efter någon som kan erbjuda dig mångdimensionella SEO-tjänster, inklusive:

  • Optimering av sidan (on page) – Sökordsanalys, utveckling av högkvalitativt content, konverterande webbdesign, hemsidans hastighet, bildoptimering med mera. Dessa är alla optimeringsaspekter på hemsidan som behövs för att öka din sökordsrankning.
  • Optimering av webbplatsen – En viktiga aspekt av denna typ av SEO är utvecklingen utav länkar, vilket kan resultera i ganska mycket trafik som kommer till din webbplats, men det kan också förbättra din ranking eftersom Google ser väl länkande sidor som mer pålitliga oh trovärdiga. En länk är som en rekommendation. Andra element som du behöver är outbound marketing med social media marknadsföring, gästbloggar, influencermarknadsföring med mera.
  • Teknisk – Den tekniska delen av SEO fokuserar mest på din hemsidans struktur, sökbarhet, XML-sajtkarta och hur snabbt Googles robotar kan ”crawla” din webbplats och indexera den.

Så väljer du din SEO Expert på bästa sätt

SEO har förändrats drastiskt under framförallt de sista åren och det kommer att fortsätta att ske det eftersom sökmotorer uppdaterar sina algoritmer för att ge bättre service till sina användare. Google blir allt mindre robot och allt mer mänsklig. Så hemsidor som rankar högt har människor och besökare i första rummet – inte Googles robot.

Det viktiga är att du väljer en SEO-konsult som är införstådd i nuvarande SEO-trender, så att du undviker plötsliga fall i din SEO ranking. Det finns många SEO-experter där ute som kan hjälpa dig att optimera din webbplats, men det finns också många som börjar och försöker själv.

Tänk på att SEO alltid tar tid att komma igång med, så om du letar efter direkta resultat så kan du alltid kombinera din SEO-strategi med en Google Ads-kampanj eller outbound marketing.

 > Vill du bli ett proffs på SEO? Läs vår Ultimata SEO Guide  <