EN ONE SEO GUIDE

Vad kostar SEO Sökmotoroptimering?

På ONE Seo byrå får vi ofta frågan: Vad kostar SEO och sökmotoroptimering?
I denna guide så tänker vi att vi går igenom vad olika seo byråer sätter för priser på sina tjänster. Så du vet vad du kan förvänta dig för prisnivåer när du söker en seo expert.

 

Priset på sökmotoroptimering kan variera kraftigt främst beroende på arbetets omfattning och kvalitet. För mindre företag handlar det ofta om mängden sökord och sökfraser som SEO byrån riktar in sig mot.

 

Vad gäller större företag så är det ofta en månadsvis betalning eller timarvode som blir den faktorn som bäst beskriver priset på SEO.

 

En SEO konsult kostar vanligtvis mellan 800 – 1 400kr/timme och månadsarvoden brukar ligga på 7 – 13 000kr.

 

seo-sökord-och-tidVissa byråer står bara för textbearbetning, medan andra byråer ser över HELA hemsidan struktur, ranking, länkar, innehåll, användarvänlighet och statistik. Beroende på dina behov så kommer också prisnivån att variera kraftigt. Vissa tar betalt för en engångsinsats/er, medan andra byråer arbetar med kontinuerligt månadssatt arvode.

 

Vi kommer nu gå igenom några olika prisklasser för sökmotoroptimering.

 

 

Prismodeller för SEO Pris

De flesta SEO Byråerna erbjuder en utav två betalningsmodeller för SEO: Månadsarvode/timarvode och kostnad per sökfras. Vi kommer nå gå igenom varje typ av kostnad för SEO i djupare detalj samt jämföra för och nackdelar.

 

SEO Pris Månadsarvode & Timarvode

En utav de vanligaste sätten att sätta ett pris på SEO är genom ett fast satt månadsarvode för SEO. Det kan handla om allt ifrån 1 500kr – 30 000kr/månad beroende på omfattning och vad SEO byrån erbjuder för typ av tjänster samt hur mycket som utvecklas.

 

Tanken med ett fast månadsarvode är att det finns en kontinuitet i SEO arbetet som genererar en god relation mellan företag och leverantör samt att det skapar en god grogrund för bra resultat. Dessutom är det en trygghet för företaget att räkna på SEO priset.

 

Denna lösning är också utmärkt för företag som vill outsourca sin digitala marknadsföring och på så sätt på en helhetslösning.

 

länkar-seo-prisSEO Pris – Betalning för länkar/mån

En ytterligare betalningsmodell som många byråer erbjuder är att betala för länkar. Som vi tidigare pratade om i vår SEO Guide så är länkar en teknisk och beteenderelaterad rankingfaktor som fungerar som en ”auktoritetshöjare” för din hemsida.

 

Många byråer erbjuder då att du kan få ”hyra” länkar för en fast månadskostnad. Det kan vara 200kr/länk per månad t.ex.

 

Detta är något att hålla utkik för för det bör ingå i priset för vad SEO kostar, och dessutom är det en ganska ”ful” modell som låter in dig som kund att använda en och samma SEO byrå.

Slutkostnaden för länkar per månad kan variera från några hundralappar till flera tusen per månad. Vi har mött kunder som tidigare betalat över 10 000kr/månad enbart för länkar. Som dessutom ofta håller låg kvalitet.

 

sökfras-seoSEO Pris – Kostnad per sökord

Detta är en prismodell för SEO som blivit allt vanligare. Den består i grunden utav att det pris du betalar för SEO är direkt korrelerat till din ranking. Det fungerar något likt det här:

 

Du betalar en bestämd krona per dag så fort din sida rankar i topp 10 på Google.

 

Ett varningstecken är att byråer då ofta väljer att rikta in ditt företag på fraser med mycket låg trafik och svårighetsgrad vilket gör att du för hög ranking, men som inte leder goda resultat.

 

Detta är inte en prismodell för SEO som vi på ONE Seo rekommenderar.

 

Vad måste ingå i SEO arbetet?

Vi har utvecklat en guide som går igenom vad man ska tänka på när man väljer en SEO Byrå.

 

Men i regel så ska följande delar ingå för att SEO arbetet ska kunna anses ha hög kvalitet:

  • Nulägesanalys av företagets hemsida
  • Konkurrensanalys av branschens
  • Copywriting av texter
  • Teknisk optimering av sidan
  • Länkstrategier & bygga länkar
  • Kontinuerlig rapportering & statistik
  • Rådgivning & SEO utbildning
  • Konverteringsspårning

Något du ska räkna med som INTE alltid ingår är webbutveckling och grafisk utveckling. Det är inte alltid heller som företaget som arbetar med SEO faktiskt erbjuder webbutveckling heller.

 

När vi pratar om omfattande SEO-utveckling så finns det en tendens till att SEO-experten mer arbetar som projektledare och riktar företagets insatser mot SEO ”Best-Practice”. Då får denne en rådgivande och strategisk roll. Där finns det en fördel om SEO-konsulten är kunnig inom marknadsföring utöver SEO expertis.

 

SEO är mer än teknisk optimering!
Var således beredd att arbete med SEO i många fall också innebär utveckling av hemsida, grafisk profilering och paketering av företag och varumärke.

 

Ett lyckat SEO-projekt är ett samlat resultat av företagets totala digitala exponering och paketering.

 

SEO PRISLISTA

Hur mycket kostar SEO då?

Har du kommit så här långt så är du så klart ivrig att få reda på: Vad kostar SEO? Så låt oss sammanfatta våra tidigare resonemang i tydliga slutsatser.

 

För små företag kostar SEO mellan 1 500kr – 5000kr/månad. Räkna med 3-6 månader för att börja få resultat. Är inte en regel men en god fingervisning. Här brukar det handla om att SEO-experten arbetar med rådgivning, teknisk optimering och textjusteringar samt beroende på summa viss egen content till hemsidan.

 

Många mer seriösa företag brukar hålla sig till en minimidebitering för att ens kunna få ut resultat. Så förvänta dig inga jätteresultat vid 1 500kr/månad.

 

För medelstora företag brukar SEO hamna på runt 7 000kr – 13 000kr/månad. Här kan du räkna med det som ingår för små företag, men också mer gedigen rapportering, strategiska resonemang, länkstrategi, Google Ads-annonsering,

 

För stora företag hamnar SEO pris på 13 000kr – 28 000kr/månad. Utöver det som ingår för små och medelstora företag så är priset kopplat till att nästintill hela den digitala marknadsföringen är outsourcat till byrån.

 

En annan aspekt som avgör kostnaden för SEO är hur svårt det är att ranka för frasen. Alla sökord på Google har olika svårighetsgrader att rakna för och det beror enkelt uttryck på hur pass väl konkurrerande sidor är optimerade för frasen samt mängden inlänkar.

 

Ju högre svårighetsgraden är desto mer arbete krävs för goda resultat. Räkna således med att SEO kostnaden blir högre vid ökad svårighetsgrad och konkurrens.

 

vad-kostar-SEO-pris-screenshot

Kostnaden för att synas topp tio för sökfrasen ”Casino” hade blivit mycket hög jämfört med att synas för frasen ”hundgodis” som har mycket lägre svårighetsgrad.

 

seo-pris

Kontakta oss för en kostnadsfri offert!