EN ONE SEO GUIDE

Vad du måste veta om en SEO Byrå

Idag är det många som äger företag och som inte riktigt förstår vad som händer på en SEO-byrå och hur dem jobbar. Det för det svårt för företag och beslutsfattare att välja en seo byrå som kan leverera rktiga resultat. Så vitt du vet så kanske dem bakar kakor hela dagen?

 

I denna guide kommer du lära dig:

  • Vad SEO är
  • Rankingfaktorer
  • On- och off page
  • Innehåll & Content
  • Strukturell analys
  • Hur du väljer rätt SEO byrå!

 

Vad är SEO?

Vi kan börja med att förklara vad SEO innebär. SEO är en förkortning för begreppet sökmotoroptimering, vilket syftar till alla de insatser som ökar en webbsidans ranking i Google för att på så sött öka synligheten på nätet och antalet leads och besökare till hemsidan. Vill du veta mer så kan du läsa vår guide: Vad är SEO?

 

Med tanke på att SEO är extremt avgörande i dagens digitala samhälle så gäller det att välja en legitim och professionell SEO-byrå.

 

Visste du att 80% av kunderna börjar sin köpresa på Google? Eller att 47 procent enbart klickar på en av de tre första resultaten (topp-tre)?

 

Så hittar du en seriös SEO Byrå

Vad menar vi när vi säger legitim SEO byrå? Jo, det finns två typer av byråer. Som antingen arbetar med Black- eller White Hat SEO. White Hat SEO handlar om legitima och seriösa metoder, medan black hat står för fuskmetoder som kan skada din långsiktiga ranking och närvaro och som kan leda till att Google tar bort din sida från resultaten.

 

200 rankingfaktorer för SEO

I dag ingår över 200 faktorer för vad som är seriöst SEO-arbete och som en SEO Byrå bör ha koll på. Några av de aspekter som spelar störst roll för en SEO Byrås arbete är:

 

  • Hemsidans säkerhet såsom SSL-certifikat (http vs. https).
  • Hemsidans mobilanpassning (responsivitet)
  • Laddningshastiget
  • Professionell kod
  • Hemsidans innehåll och längd
  • Närvaro i sociala medier och länkar
  • Tekniskt optimerade bilder
  • Kvalitet på backlinks och internlänkning
  • Kvalitativt innehåll (content is king)

cheklista-seo-byrå

Checklista för att välja SEO Byrå

När du väljer SEO företag så bör följande aspekter och tjänster ingå. De bästa SEO byråerna arbetad med flertalet av dessa aspekter kombinerat med en övergripande strategi med insikt i både inbound- och outbound marketing.

 

Hos en SEO byrå bör följande delar ingå:

 

  • Analys av hemsidans struktur
  • Analys av webbsidorna (tekniskt och innehållsmässigt)
  • Off-page analys och justeringar
  • Optimering av källkod och innehåll
  • Länkanalys och strategi
  • Konkurrensanalys
  • Konverteringsspårning och analys

seo-byrå-strukturStrukturell analys av hemsida

Visserligen finns det fler sökmotorer än Google (Bing jobbar hårt), så står Google för cirka 90% av all trafik på nätet. Sökmotorerna är noga med att betona att hemsidor inte ska anpassas efter sökmotorer utan för användare.

Dock har flertalet studier och erfarenhet visat att för att över huvudtaget ens få in trafik på hemsidan så måste den vara strukturerad och optimerad så att sökmotorer som Google kan indexera, förstå och ranka innehållet.

 

Något som vi på ONE Seo byrå arbetar med är:

 

  • SSL-certifikat för att få över hemsidor i HTTPS från http. Det är en rankingsignal både tekniskt, men även psykologiskt för användarna. Också ett måste om du har betalningslösningar på sidan.
  • Google Analytics spårning för att på rätt sätt kunna följa vart leads och konverteringar kommer ifrån. Detta används som feedback loop och för att kunna optimera hemsidan och få ut högst ROI.
  • txt är en fil som sökmotorer använder för att förhindra sökrobotar från kryptering och indexering av sidor på din webbplats som du vill hålla gömd.
  • Sitemap, eller XML-sitemap, kan ses som en lista över alla sidor på en webbplats som du vill att sökmotererna ska hitta och indexera (motsatsen till robots.txt som gömmer).
  • Hemsidans hastighet är direkt korrelerad till sökranking och användarupplevelse. Är upplevelsen låg så kommer Google välja att sänka rankingen och användarupplevelsen blir bristande när uppmärksamhetsspannet blir allt lägre.
  • Meta-element såsom duplicerade titeltaggar, metabeskriningar och innehåll på sidan påverkar din ranking negativt. Unika och engagerande titlar leer till högre CTR, ranking och leadsgenerering.
  • CTA-element är element på sidan som genererar beteenden som är önskvärda för att skapa leads och önskvärda beteenden. Det kan vara ”Köp nu”, ”Boka din plats”, telefonummer, kontaktformulär med mera.

seo-byrå-skriva-innehållInnehållsanalys

Nu när de tekniska aspekterna har färdigställts så är det upp till en bra seo byrå att utföra en innehållsanalys. I en innehållsanalys så brukar på ONE seo byrå arbeta med:

 

  • Sökordens relevans, frekvens och riktning
  • Innehåll som inte rankar
  • Se över innehållsproblem
  • Sidor som saknas
  • Inkonsekvens användning av kontaktuppgifter (lokal seo)
  • Innehållets kvalitet i relation till företagets presentation

I slutändan så är det hemsidan innehåll som är den resurs som konverterar besökare till kunder och konverterar dem till leads. Genom en väl utförd innehållsanalys så får vi och ni som företag en uppfattning och hemsidan innehåll, brister och fördelar samt strukturera upp en plan.

 

Sökordsanalys

Inkluderat i detta steg är också en sökordsanalys för att hitta rätt sökfraser för att ansluta fler kunder till hemsidan och dess innehåll.